1-jarig jubileum voor tijdelijke Levvel-blocs betonfabriek

1-jarig jubileum tijdelijke betonfabriek voor Levvel

Precies één jaar geleden, op vrijdag 27 september, is de
Levvel -bloc fabriek officieel geopend. De fabriek is verantwoordelijk voor het
produceren van de 75.000 betonnen Levvel-blocs waarmee bouwconsortium Levvel
(BAM, Van Oord en Rebel) in opdracht van Rijkswaterstaat de Afsluitdijk gaat bekleden.
De Turn-key ontwikkelaar KTB Machinery en het constructie bedrijf Consmema
Metalworking, beide onderdeel van “The Machinery Group” hebben de fabriek
ontwikkeld, gebouwd en operationeel gesteld. Na de opstartperiode draait de
fabriek boven verwachting. Voor “The Machinery Group” is het na één jaar tijd
om de balans op te maken en de productiefaciliteit nader toe te lichten.

Uitgangspunt van de fabriek is zoals gezegd het produceren van
75.000 betonnen Levvel-blocs. De Levvel-bloc is een doorontwikkeling van de
Xbloc van BAM, de XblocPlus. De vormgeving, sterkheid en handeling zijn tot in
detail doorontwikkeld voor de Nederlandse Afsluitdijk. Zo is ieder Levvel-bloc
voorzien van een conisch gat voor de juiste handling van het Levvel-bloc buiten
de fabriek. Een Levvel-bloc weegt circa 6.500 kg. Een snelle rekensom maakt dat
er in drie jaar tijd in totaal 487.500.000 kg beton verwerkt gaat worden. Om
dit in goede banen te leiden is er voor gekozen om een volledig nieuwe
geautomatiseerde productiefaciliteit op te tuigen, een die demonteerbaar is en
die na het Afsluitdijk project in delen hergebruikt kan worden.

Zodra de wens helder was, de voorwaarden duidelijk en de
uitgangspunten in kaart waren gebracht kon KTB Machinery als Turn-key
leverancier aan het werk. Dit omvatte onder andere: de conceptengineering, de
detailengineering, de constructie, de bouwbegeleiding, de uiteindelijke montage
en het operationeel stellen. Consmema Metalworking heeft diverse delen geconstrueerd
en de ruim 100 betonmallen & 160 karren geëngineerd en gebouwd.

Indeling van de fabriek

De fabriek is opgedeeld in verschillende werkstations, ieder
station heeft zijn eigen functie. De meeste stations werken volledig
geautomatiseerd. Middels een logistiek systeem staan de stations met elkaar in
verbinding. Palletwagons transporteren de mallen, gevulde mallen en ’Levvel-blocs
van station naar station tot dat het Levvel-bloc gereed is. De basis van het
logistieksysteem zijn zes 100 meter lange banen in de lengte richting met aan
de beide uiteinden een verdeelstation die de palletwagons verplaatst van de ene
baan naar de andere baan.

Iedere baan heeft zijn eigen functie en sommigen hebben een,
geautomatiseerd, werkstation. De eerste baan is voorzien van het vulstation en
het “ECO-Toplaag station”.

Het vulstation is het startpunt van de productielijn. In het
vulstation wordt de stalen mal met conisch gevormde kern gevuld met beton.
Het vullen gebeurt in meerdere ladingen volledig automatisch.
Trilnaalden zorgen dat het beton goed verdicht en voorkomen daarmee grote
luchtbellen.

ECO-Toplaag aanbrengen

Na een tot twee uren drogen komt de gevulde mal bij het “ECO-Toplaag
station”. Hier wordt de bovenzijde van het Levvel-bloc in de mal heftig geruwd
en worden er kommetjes in geperst. Hierdoor kunnen algen en andere organismen
zich makkelijk huisvesten wanneer de blokken op de Afsluitdijk zijn geplaatst.

Zodra de ECO-Toplaag is aangebracht wordt de palletwagon met
gevulde mal door de verdeler op de volgende baan geplaatst. Hier kan het Levvel-bloc
verder drogen en uitharden. Na een aantal uren drogen is het beton hard genoeg
om te gaan ontkisten.

Ontiksten van het Levvel-bloc

Het ontkisten gebeurt deels geautomatiseerd in een door
lichtschermen beveiligde omgeving. Vervolgens wordt hydraulisch de conisch gevormde kern
er aan de onderzijde uitgetrokken, deze verdwijnt letterlijk in de grond. Dan
is het tijd om handmatig de speciale boutverbindingen los te draaien, na het
voltooien van deze handeling wordt de mal vrijgeven en wordt het lichtscherm
weer actief. De machine opent de mal automatisch en
het Levvel-bloc wordt naar de droogbaan getransporteerd, gelijktijdig wordt er
een lege palletwagon het station in gereden.

Op dat moment wordt de mal weer gereed gemaakt voor de
volgende cycli. Handmatig wordt de mal schoongemaakt en voorzien van
ontkistingsolie. De in de bodem verdwenen doorn wordt via de onderzijde van de palletwagon
teruggeplaatst. De maldelen worden automatisch weer naar elkaar toegebracht en
op de palletwagon geplaatst. Handmatig worden de bouten aangedraaid, na
vrijgave is de mal weer klaar voor gebruik.

Computer gestuurde output

Naast de transportbanen binnen is er buiten de fabriek een
hub gemaakt waar de Levvel-blocs die gereed zijn worden opgeslagen tot ze met
de portaalkraan op het buiten terrein worden opgepakt en worden opgeslagen.
Sensoren meten welke palletwagons leeg zijn en welke niet, dit bepaald waar de
computer nieuwe Levvel-blocs die gereed zijn op gaat slaan.

Trots op het eindresultaat

Al sinds een aantal maanden wordt de dagelijkse begrootte
output van circa 150 Levvel-blocs per dag ruimschoots behaald. Een topprestatie
van het Levvel consortium. KTB Machinery en Consmema Metalworking zijn trots op
hun bijdrage aan dit in alle opzichten uitdagende project. Het resultaat mag er
zijn; “Een betonfabriek zoals een betonfabriek er anno 2020 uit hoort te zien”
aldus Johan Kooij.

Levvel-blocs start deel productielijn (© Hoge Noorden - Jacob van Essen)
1e baan met vul- en ECO-Toplaagstation
Vers Levvel-bloc bij ontkistingstation (Levvel © Waterbeeld - Jan Wessels)
Levvel-bloc verlaat fabriek via HUB (© Hoge Noorden - Jacob van Essen)
Buitenterrein Levvel-bloc verdeel HUB
Opslag Levvel-blocs op buitenterrein
Levvel-blocs portaalkraan met element grijper (Levvel © Waterbeeld - Jan Wessels)
Conische kern voor Levvel-bloc
Consmema is part of the machinery group

KTB ontwerpt en levert innovatieve speciaalmachines en constructies voor binnen- en buitenlandse opdrachtgevers.
Bezoek website


ROTHI is een machinefabriek, gespecialiseerd in verspaning (draai- en freeswerk), onderhoud en reparatie en machinebouw.
Bezoek website



© 2021 CONSMEMA - Disclaimer